Oppsummering Halve Norge rundt

Det ser ut til at slutten på denne uka kan bli riktig så fin,
når gradestokken allerde viser 20 varme før klokka 08.00. Det er duket for et par dager på båten, og siden det da er meldt så varmt må jeg si at jeg gleder meg litt ekstra til bølgeskvulp og lett bris som automatisk kommer når man putrer rundt på vannet.
Forrige uke har begynt å lande, og jeg tenkte jeg skulle ta en liten oppsummering.
Vu begynte altså halve Norge rundt-turen vår med Kristiansand by. Det var ikke supervarmt hvis sola ikke var fremme, men Kristiansand er fint om sommeren altså! Så vi møtte Anne Lene til lunsj i Ravnedalen der jentene fikk løpe rundt og sjekke ut svanene, vannet og parken ellers. Vi sjekket ut Bystranda, dessverre i så mye vind at det knapt var noen på selve stranda i det hele tatt, så det ble ikke noe bading. Jentene spiste indisk for første gang i sitt liv på Mother India, og hele mandagen gikk med i Dyreparken. I år hadde vi bare én dag, mot for to som vi pleier, og det ble mye trasking, og hovedfokus på karuseller, kaptein Sabeltann og Kardemomme by.

Tirsdag spiste vi lunsj hos Anne Lene før vi ilte videre til Stavanger for å besøke Kristin og co.
Vi utforsket Stavanger by, og to fin-fine lekeplasser. Den første, med safaripreg kalt Ajax-parken ligger rett bak Aftenblad-bygget, like nedfor Petri-kirken på Nytorget. Alle jentene løp rundt her og koste seg – i alderen 1,5 til 8,5. Vi shoppet litt, sjekket utsikten i Valbergtårnet, spiste en veldig god lunsj på Ostehuset og tok så turen videre til lekeplassen utenfor Oljemuseet. Den er laget av resirkulerte oljerelaterte ting, og var helt knall. Test ut «satelitt-telefonen» for eksempel. Mer om det beste fra Stavanger finner du her.

Det var et par fine dager i Stavanger, før vi tok turen videre en halvtime sørover igjen til Bryne for å henge med Anja og familien litt også. Da tok vi turen til Orrestranda, som jeg nok tror er jentenes høydepunkt på turen. De har gledet seg over alt, men badenymfer som de er var nok dette det de husker best. Vannet var iskaldt, sanda varm og bølgene supre å hoppe i. Det tok ikke lang tid før Storesøster og gutta hoppet og badet og tullet ute i vannet. Fantastiske farger på vannet og rett og slett et deilig syn. Et must å besøke om du er i nærheten. Vi avsluttet Bryne med grilling og kos i anledninig bursdagen min – en absolutt super feiring!

Fra Bryne satte vi kursen mot Skjåk, med pitstopp i Voss.
Vi tok ferja over til Haugesund, videre opp E134 og svingte av R13 mot Odda. Videre langs Hardangerfjorden gjennom en lang tunnel og vips var vi fremme i Voss. Her bodde vi på Fleischers hotell – et 125 år gammelt staselig hotell med basseng i kjelleren. Vi spiste middag og badet, disse badenymfene måtte jo få tilfredsstilt ønskene sine, og så slappet vi av på rommet. Dagen etter ble turen til Skjåk et minneverdig skue over fjell og daler. Vi tok R13 videre over fjellet til Vik og ferja over Sognefjorden før vi klatret opp over Jotunheimen. I Luster var det supervarmt, og den grønne fargen fra brevannet gjør jo sjøen magisk, Fjellene var fine, men skumle, syntes jentene – og vinden som tok oss da vi var ute av bilen for å nyte utsikten var voldsom. Men helt magisk natur!

Vel fremme i Lom og Skjåk ble det en rolig kveld der jentene fikk leke med katten og være med og hente grønnsaker og urter fra kjøkkenhagen. Vi grillet og tok et glass vin, og dagen etter ble det skogstur i Lendadalen over Geiteryggen, før vi avsluttet på det mye omtalte Bakeriet i Lom.
Så vi har hatt både by, strand og fjellheim i løpet av en uke, og storkost oss hele veien.
Så glad for at vi har fått reist rundt og besøkt venner vi ikke ser så ofte, og gjerne skulle sett så mye mer av! Nå står det igjen noen dager av denne uka, og de skal tilbringes i båt. Jepp, meg på båtovernatting – nå står ikke verden til påske! Heldigvis meldt utrolig varmt og godt, og det er da enda noe…. Vi snakkes plutselig fra en bølge et sted!